Witamy, Gościu
Użytkownik: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Przyklejanie wydruku do stołu

Przyklejanie wydruku do stołu 05/07/2012 23:17 #890

Super ważną sprawą jest przyczepianie wydruku do stołu tak, żeby nie odrywał się podczas drukowania i dał się oderwać po zakończeniu.
Chyba każdy, kto zaczyna swoją "przygodę z reprapem" przekonał się o tym na własnej skórze.

Przez jakiś czas próbowałem ABS na zwykłym szkle.
Przy temperaturze heated bed-a 80-100 stopni wydruk często się odklejał i krzywił.
Podobno przy 130 stopniach trzyma się lepiej ale nie dotrwałem.

Później były próby na taśmie malarskiej.
Wyniki raz lepsze raz gorsze, małe obiekty się odklejały, większe raz lepiej raz gorzej.
Po odklejeniu taśmy na szkle został klej, który całkiem przypadkiem nieźle sobie radził z utrzymaniem modelu.
Jednak oczywiście powierzchnia była nierówna i deformowała model.

W końcu przyszła pora na kapton.
Na kaptonie wydruk trzyma się rewelacyjnie. Niezależnie od swojej wielkości, przy temperaturze 80 - 100 stopni jest super.
Gorzej po wydruku.
Póki był czysty, pierwszych kilku wydruków nie mogłem oderwać.
Później trochę się chyba ubrudził bo odrywa się o wiele lepiej.
Niektórzy reprapowcy czyszczą swój kapton acetonem, widać mają inne spostrzerzenia :)
Lepsze rezultaty odrywania uzyskuje się też zwiększając grubość pierwszej warstwy.
Wtedy plastik nie rozciera się tak mocno na bedzie a wciąż trzyma się dobrze.

Zacząłem szperać w sieci.
Problem jest powszechny.
Niektórzy wsadzają wydruki na szybce do lodówki, po schłodzeniu podobno łatwiej się odklejają a czasem same odskakują.
Inni używają szpatułek, którymi jednak można uszkodzić wydruk i kapton.

Podobno dobre efekty daje taśma poliestrowa PET.
Łatwiej z niej oderwać a przylega dobrze.

Inną i ciekawą metodą jest ABS juice.
Odrobinkę ABS rozpuszczamy w acetonie i taki roztwór nanosimy delikatnie szmatką na szkło.
Po odparowaniu acetonu na szkle pozostaje cieniutka warstwa ABS (wygląda jak przydymione)
Bezpośrednio na tym drukujemy.
Podobno można osiągnąć spektakularne wyniki.
Świetnie trzyma i łatwo się odrywa.
Jednak wiele zależy od rodzaju ABS, jeden nadaje się lepiej inny gorzej.
Można użyć szkła piaskowanego, efekt powinien się poprawić.

Po zakończeniu testów z lodówką i czystym kaptonem na pewno spróbuję ABS juice.
Czy ktoś robił już testy i może się podzielić doświadczeniem?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/08/2012 14:16 #892

Kup "Rozdzielacz Alkoholowy" stosowany przy produkcji laminatów. Nanosisz płyn gąbeczką lub miękką szmatą, alkohol odparuje i zostaje delikatny "film". Zmywa się to tylko wodą.
Bardzo często stosowałem przy projektowaniu i produkcji dużych modeli i form i późniejszych wyrobach.

Ja zaopatruję się w takie materiały w Laminopolu

http://www.laminopol.com/
  • u-design
  • u-design Avatar
  • Offline
  • Posty: 813
  • Podziękowania: 2
Zawsze mówię to co myślę, choć nie każdy to lubi ... [Liroy]
3NOVATICA
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/08/2012 16:01 #894

Ja drukuje na taśmie zielonej taśmie poliestrowej [jest w rolkach 66m a nie jak kapton 33m], zmatowiona papierem sciernym i przetarta roztworem plastiku i rozpuszczalnika nitro.
Nie mam problemow z przyklejaniem sie wydruków czy ich wypaczaniem. Stół ustawiony na 110C.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/08/2012 20:00 #897

w tej chwili ma stolik z laminatu epoxydowego /tyl plytki drukowanej/ zmatowiony papierem. stolik chodzi na 130 stopniach i po wychlodzneiu do 30 wydruk odskakuje sam. ale to ma sznase dzieki malej wielkosci, docelowo mysle matowa szyba.
  • yru
  • yru Avatar
  • Offline
  • Posty: 308
  • Podziękowania: 2
otwarty projekt drukarki golemD - www.thingiverse.com/thing:141321
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/08/2012 20:33 #899

Właśnie z małymi sprawa jest prostsza, odchodzą łatwo.
Natomiast miałem problem z oderwaniem większej zębatki extrudera od czystego świeżo położonego kaptonu.
Próbowałem też odrywać jeszcze ciepły wydruk, skutek zazwyczaj łatwy do przewidzenia.
Ciekaw jestem jakiego podłoża używają komercyjne drukarki FDM jak np stratasys itp.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/08/2012 21:48 #906

Wydaje mi się, że jest to coś w rodzaju utwardzonej pianki na bazie wełny szklanej. Tam jest trochę inna zasada. Wydruk jest wykonywany w zamkniętej komorze, ogrzanej do ok 70 st C. Platforma jest elastyczna, co pozwala na łatwe odklejanie części, po wystudzeniu do temp. pokojowej.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/25/2012 13:39 #1097

Wulfnor napisał:
Ja drukuje na taśmie zielonej taśmie poliestrowej [jest w rolkach 66m a nie jak kapton 33m], zmatowiona papierem sciernym i przetarta roztworem plastiku i rozpuszczalnika nitro.
Nie mam problemow z przyklejaniem sie wydruków czy ich wypaczaniem. Stół ustawiony na 110C.
Podaj adres z którego kupujesz, bo nie chce robić z siebie idioty ale nawet w googlu nie moglem znaleźć sklepu (szukałem taśmy PET blue car ale do 120stC)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 05/25/2012 14:46 #1099

http://www.mierzejewski.pl/pl/tasma-kaptonowa.html tutaj maja taka tasme, ogolnie to jest uzywana jako tasma maskujaca do malowania proszkowego.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 02/15/2014 16:58 #7693

A czy da się kupić taką taśmę poliestrową w sklepie budowlanym? Ten Mierzejewski i inne sklepy, które udało mi się wygooglowac, nie wyglądają, jakby sprzedawali ilości detaliczne...
Gdzie Ty ją kupujesz? I ile za nią mnie więcej płacisz?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 02/15/2014 19:24 #7698

Na allegro znajdziesz duży wybór różnych szerokości pod hasłem "taśma kaptonowa"
Do wyboru do koloru ;)
Ale co drukarz to inna metoda na przyleganie pierwszej warstwy do stołu, ja np. zrezygnowałem z kaptonu na rzecz soku ABS, a przy PLA na rzecz kleju TESA easy stick (smaruje nim szybę i drukuję na zimno).
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Przyklejanie wydruku do stołu 06/02/2014 17:01 #7972

Co mam zrobić w takim razie jeśli moje wydruki nagle przestały przyklejać się do stołu. Szklana płytka grzewna pokryta taśmą keptonową. Przez 3h drukowało się świetnie aż nagle nic się nie trzyma.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1

 

• Polityka Prywatności  •  Regulamin  • Kontakt• FAQ                                                                                                                                                                           Monkeyfab 2013